
Traktorn blir mindre framtung utan lastaren. Tidigare har jag monterat bort den innan snöbladet monterades. Men numera låter jag den sitta kvar eftersom det normalt sett går bra ändå.
Jag får ibland frågor om hur mitt frontblad ser ut och fästs i traktorn. Nedan kan du se mer detaljerade bilder av hur det ser ut. Jag använder det på en MF35 med 40 hk motor. Det bör fungera bra för alla traktorer av liknande storlek.
Mitt frontblad är av okänt fabrikat men jag har sett flera likadana i annonser. Det sitter på en bom som fästs i draget bakpå. Bommen består av två U-balkar med krysstag emellan för stabiliteten.
Det lyfts med 3-punktslyften via vajrar som fästs på särskilda fästen på framaxeln. Vajrarna löper längs med bommen via två bryttrissor från framaxeln till dragarmarna bakpå.
För att det inte ska vandra i sidled sitter två krysställda kedjor vid framaxeln och fästs på samma fäste som lyftvajern sitter på. Bladets vinkel ställs med kedjor som kan justeras i längd för olika vinklar.
På mitt snöblad har tidigare ägare monterat två U-formade fästen där han la en tung H-balk (ca140 kg). Anledningen var att han plogade en stor asfaltplan och ville få ner bladet så mycket som möjligt för att få så lite packad snö kvar som möjligt. Jag har aldrig använt extra tyngd på bladet eftersom jag tycker att det gör sitt jobb bra ändå. Jag plogar en grusväg med bra resultat.
Att montera bladet går snabbt med hjälp av en medhjälpare.
* Kör fram så att framaxeln är över främre bryttrissan.
* Fäst vajern i främre fästet på traktorn.
* Fäst lyftbommen i dragarmarna bak.
* Lyft bommen med vajrarna och ha hjälp av en medhjälpare att styra in fästet mot traktordraget. Sätt i sprint i draget.
* Sänk ner bommen och fäst krysskedjorna på främre fästet. Detta måste göras när bladet är i marken annars riskeras att kedjorna blir för korta.
* Vrid bladet och lås kedjorna som håller det i rätt vinkel.
Klart, bara ut och ploga.
Tidsåtgång 10-12 minuter om allt är förberett.
Läs mer om snöplogning på sidan om Snöplogning



Fästena för kedjan som håller plogbladet i rätt vinkel syns vid det främre sidostaget.

Längden på vajrarna kan justeras med vajerlåsen ovanpå lyftbommen.


Fästet är gjort av två U-järn med bult eller gängstång emellan. Ovanpå U-järnet sitter två passbitar som förhindrar att fästet rör sig i längsled.

För den som undrar så har jag har stabiliseringsstag på dragarmarna. Dom är köpta på Olssons i Ellös och gör att dragarmarna inte rör sig i sidled. Dom är inte kritiska för detta redskap men är ovärderliga med till exempel ett bakblad monterat som annars skjuts åt sidan när man plogar.

De U-formade fästena är från tidigare ägare som la en kraftig H-balk för extra tyngd på bladet. Jag har inte behövt använda det.
