Byta framvagnstapp och bussning

Framaxeln på Grålle och MF35 är av typen pendelaxel. Det innebär att den kan pendla runt en framaxeltapp som axel.
Framaxeltappen är lagrad i en bussning som är inpressad i axeln. Det är ett utsatt läge och beroende på vad traktorn har använts till har de slitits olika mycket. Om du köper en orenoverad traktor ska du räkna med att behöva byta tappen och bussningen. Det är vanligen ingen svår operation.

När framaxeltappen ser ut så här har det varit dags att byta för länge sedan
Bussningen har också blivit ordentligt sliten

Så här kan det se ut när stagen är lossade och framändan lyft lite. Då ser man hur glappt allt är.

Lossa framaxeln

Börja med att montera bort motorhuven

Lyft upp traktorn med domkraft så att den precis hänger på domkraften.

Montera bort kylaren efter att kylsystemet har tömts. Det sitter en dräneringskran längst ner på höger sida på kylaren. Spara kylarvätskan om det är bra kvalitet annars passar du på att spola rent och byta.

Lossa styrstagen vid spindeln och parallellstagen framme på axeln.

Jag valde att lossa framvagnsvaggan och rulla bort allt som ett paket eftersom jag skulle passa på att rengöra och måla framaxelvaggan.
Jag kommer dock att beskriva arbetet utifrån att man bara ska byta tapp och bussning.

För den som undrar så är klammorna på framaxeln fästen för vajrar och kryssstag till bommen på snöplogen.

Lossa framaxeltappen genom att lossa skruven som håller den och lirka ut den. Om den trilskas kan det vara bättre att lossa hela framaxelvaggan så det är lättare att knacka på tappen bakifrån.

Ta bort framhjulen. Sätt en pallbock under växellådan.

Lyft framaxeln ur vaggan och lägg den på golvet. Ett par klossar under spindlarna gör att den ligger stadigare.Lägg den med framändan uppåt. Se bilden nedan.

Uppallad för att knacka ut bussningen

Bussningen knackas ut med lämpligt verktyg. Jag har låtit göra ett passande verktyg (se bild) vilket behövdes för att få ut bussningen. Jag fick knacka ordentligt för att få ut den.
Ett annat alternativ är att ta en bågfil och såga upp ett snitt i bussningen för att sedan kunna knacka ut den lättare. Se upp så att inte axeln blir skadad vid bussningsläget. Bussningen är dock hård så det kan vara lite besvärligt att såga i den.

Specialtillverkat drivdorn för att knacka ut bussningen.
Mått på dornet

Kontrollera bussningsläget och gör rent så bussningen lätt kan pressas på plats. Smörj in lite lätt med olja för att underlätta för bussningen att glida in på plats.

Pressa tillbaka den nya bussningen eller knacka med lämpligt verktyg. Var noggrann så bussningen går rakt ner i hålet.

Bra att göra

Passa på att ta bort framvagnsvaggan och gör rent den. Troligen ligger där många års samlat skräp och oljespill.
Rengör och måla allt som du kommer åt. Glöm inte framgaveln på motorn. Det är aldrig så lätt att komma åt som när framaxeln och vaggan är borta.
Gör rent framaxeln också och ge den ny färg.
Kylaren behöver troligtvis också en rengörning. Blås rent mellan kylkanalerna med tryckluft. Spola rent den utvändigt och invändigt. Avsluta med att sprejmåla den.

Passa på att rengöra och måla vaggan. Det är sällan man kommer åt att se över den ordentligt.

mf35 mf35x  fe35 grålle guldkalv

 

Glöm inte framgaveln på motorn. Den kan också behöva lite rengörning och färg.
Kylaren kan bli som ny med lite rengörning och färg.

Återmontering

Sätt tillbaka vaggan

Lägg framaxeln på plats i vaggan.

Sätt tillbaka tappen och skruva fast den.

Sätt fast ena framhjulet.

Lyft upp traktorn med domkraften och sätt på det andra hjulet.

Ställ ner traktorn på egna hjul

Sätt tillbaka kylaren och fyll på med glykol och vatten.

Sätt tillbaka motorhuven

mf35 mf35x  fe35 grålle guldkalv Massey ferguson