Renovera en planvagn/flakvagn

Jag släpade hem en planvagn som hade sett sina bästa dagar. Jag fick i och för sig börja med att lägga i slang i framhjulen eftersom det saknades luft i hjulen.
Flaket hade sett bättre dagar och var inget att spara. Jag började med att kapa upp det i småbitar utan att förstöra dess underrede. Sparade undan alla järnbeslag och balkar.

En planvagn/flakvagn som hade sett sina bästa dagar.
Flaket hade gjort god tjänst i många år vilket hade satt sina spår.
Resterna av flaket
Det satt en hel del murket virke i U-balken som var en del av den längsgående balken

Sedan blev det högtryckstvättning för att se vad som fanns under rost och lera. Trädelarna av underredet var prima ek. Däremot var alla järndelar täckta av ordentlig ytrost. Det var bara att börja med roterande stålborste på vinkelslipen. Det dammade ordentligt när rosten och gammal lera fick ge vika. När allt var slipat kunde jag rulla in vagnen i garaget och palla upp den för att ta bort hjulen och komma åt bättre.
Nu började behandlingen av järndetaljerna med rostätare. Sedan blev det till att måla allt järn med svart färg. Fälgarna fick också en omgång av vinkelslipen och färg.
Jag bestämde mig för att olja in träet på underredet. Det gjorde att jag fick fram den härliga mörka ek-färgen.
Sedan blev det till att demontera alla gamla järnbeslag från lämmarna och putsa upp dom. Det blev några timmar med roterande stålborste innan det var klart. Även här blev det Biltemas rostätare och svart färg på alla delarna.

Underredet rengjort från smuts och lera. Lös rost har borstats bort.
Och en efterbild. Träet har oljats in. Järndetaljerna är rostskyddsbehandlade och målade.

Vid det här laget kunde jag sätta hjulen på plats igen. Därmed fick jag en rullande arbetsbänk. Det var lättare att hålla på ute på gården så jag rullade ut vagnen när jag skulle jobba och rullade in den igen på kvällen.

Järnbeslag före behandling
Stålborste och färg gör underverk.
Rullande arbetsbänk

Nu kunde återuppbyggnaden starta på allvar. Jag började bygga ihop en ny längsgående balk. Det består av en U-balk på ena sidan och ett plattjärn på motsatt sida. Dom är sammandragna med genomgående M10 gängstång. Däremellan är det 2 st 45×70 reglar. Eftersom jag inte kunde få in det i pelarborren blev det till att borra på frihand och ögonmått. Några hål blev lite sneda. Bara en liten vinkel fel så blir det svårt att få igenom gängstången. Men efter att ha borrat om och vidgat hålen lite så gick det.
Sedan skulle ett längsgående järn på undersidan av balken på plats. Det fästes med genomgående vagnsbult. Här var det bara att borra rakt igenom träet så det gick fort.

När balkarna var klara blev det dags att bygga ramen för flaket och sedan lägga brädorna för flaket. Lite måttande så att flaket blev vinkelrät och inte skevade behövdes.

Viktigt att få ramen i vinkel
Snickeriarbetet gick fort och arbetshöjden var bekväm

Lämmarna var enkla att bygga. Det är bara två högställda plankor som hålls ihop av brädbitar. Framstammen gjorde jag en planka högre. Alla beslag sattes tillbaka på sina rätta platser. Jag fick göra en kompromiss med gångjärnen för lämmarna eftersom det saknades delar till vissa gångjärn. Jag köpte liknande gångjärn på Biltema. Inte exakt som originalet men funktion går före utseende.
Allt trä oljades in ordentligt.

Sist av allt satte jag dit en förvaringslåda av egen konstruktion under flaket.

Nu har jag en vagn som kommer att hålla i många år. det som jag trodde skulle bli ett vinterprojekt blev ett höstprojekt. Det gick så fort och var så enkelt att det bara flöt på.

Färdigt resultat

Mörk ek och ljus gran
Ett stiligt ekipage