Kanske dags för en liten bekännelse.
Jag är en penselrenoverare.
Det är inte så att jag är helt mekaniskt okunnig men jämfört med flera andra mekaniska orakler så är det bara att konstatera att man står sig slätt. När det blev dags för motorrenovering insåg jag min begränsning i tid och kunskap. Lämnade in den hos ett proffs för helrenovering. Med facit i hand så känns det skönt att jag gjorde så. Nu vet jag att det är en motor i ”nyskick”. Har läst om både andra som helrenoverar i garaget och de som gör som jag och lämnar iväg till experter. Bugar i avund för de som gör det själva och nickar igenkännande till de som lämnar till proffs.
När jag köpte pärlan var den målad med grå och röd primer. Taskigt underarbete gjorde att färgen flagade. Att det var primer insåg jag eftersom det bara var ett lager färg och att den var matt. Den röda färgen som normalt ska vara högblank såg mest ut som en gammal loge med solblekt falurödfärg. under den flagnande rödfärgen kunde man se en klarare och blankare färg. Det gråa var sprutat så att alla elledningar hade samma färg.
Jag tog tag i måleriarbetet när jag delade på traktorn och därmed kom åt massa ställen som normalt sitter oåtkomligt. Därefter har jag tagit en bit i taget. Av det gråa är det bara framaxeln som är kvar att måla. Den får vänta till nästa sommar. Nu ska det inte delas något så man måste panikjobba när snön börjar falla.
I år har jag fokuserat på det röda på traktorn. Hytt, skärmar och huv har fått ny färg. Dörrarna får vänta till nästa år. Sidopanelerna och frontplåten till huven är ett särskilt kapitel. Jag började att skrapa bort ett tjockt lager med spackel som dolde en del bulor utöver de som man ändå kunde se. Det kändes som mycket jobb att få dem i ordning så jag slog till och beställde nya från Olssons i Ellös. Efter lång väntan (beställningsvara) kom dom hem. Provmonterade dom innan jag satte igång måleriarbetet. Det var tur för det visade sig att passformen var allt annat än vad jag önskade. Det skiljde flera cm för att jag skulle kunna få ihop dom. Retur till OIE. Fick nya efter någon vecka men även dom var fel passform på även om de var bättre än de första. Så nu har jag bestämt mig för att gå tillbaka till originalen och fixa till dom. Men det får också vänta till nästa år. Blåste dock på ett lager färg som skydd eftersom det var delvis plåtrent. Vill ju inte bjuda rosten på den gratischansen.
Strippad för målning av buren
För alla som funderar på måleriarbetet och kanske går i liknande tankar måste jag bekänna att jag använder mig av pensel och roller (skumgummiroller). Jag vet att det finns de som får rysningar av det och anser att sprutmålning är det enda som gäller. Jag håller med om att om man ska ha ett bra resultat med en jämn och blank yta så är det bara sprutmålning som gäller.
Men:
– jag har inte tillgång till den utrustningen
– det är en 50 år gammal traktor i bruksskick
– det finns bulor och annat som kommer att vara kvar
– jag har ingen ambition att få den i ”museiskick”
– jag vill kunna bättringsmåla med enkelhet vid behov
Därför accepterade jag att köra pensel och roller. Jag är efter omständigheterna riktigt nöjd med resultatet. På några meters håll är det helt OK. Den kräsne går närmare och ser skillnaden men det bjuder jag på. Skillnaden i finish är störst på plåtdetaljer och bur. På gjutjärnsdelarna märks ingen större skillnad. Ojämnheterna i gjutgodset tar bort problemen med finishen.
Skickar med några bilder på projektet i olika stadier. Uppdateringar kommer så småningom.
Växellådan har fått ett lager grundfärg och täckfärgen är på gång
Här ser man tydligt skillnaden mellan nytt och gammalt.
Nymålat motorblock
Motorhuven har riktats och spacklats i fronten. Grundfärg har kommit på.
Täckfärg håller på att läggas på.
Traktorn i skick inför vintersäsongen 2011/2012
mf35 mf35x fe35 grålle guldkalv