Laga skärmkanter

Skärmkanterna på traktorer är utsatta. Det är ganska vanligt att se skador som ofta beror på att snökedjor har hakat i  eller att de har skadats på annat sätt. Skärmarna på Grålle och MF35 är dock tacksamma att laga. Plåten är lite tjockare så den är tacksam att svetsa i.
Skärmkanten består av en tjock ståltråd som plåten har vikts runt.

Utgångsläget. En böjd och ihoptryckt skärmkant.

Jag ska beskriva hur jag riktade upp och lagade två skärmar på min Grålle.
Jag är ingen plåtslagare och har inga riktiga verktyg heller för plåtjobb så jag improviserade. Min ambition var att få till ett anständigt resultat för en bonnmek. Det vill säga att det ska se snyggt ut på lite avstånd men man kan se att det inte är perfekt när man kommer nära.

De bakre skärmkanterna hade tryckts ihop lite plus fått diverse bulor. Det behövde böjas ut och bulor jämnas ut.

Jag började med att böja ut de snedaste vinklarna med muskelkraft så det var grovriktat.

Bulorna skulle sedan jämnas ut. Det gjorde jag med en hammare och en slägga som mothåll. Jag hade tillgång till lite olika hammare  beroende på vad som behövdes.
Eftersom plåten är ganska tjock så bjöd den på lite motstånd. Det ändrade jag på genom att värma plåten med en värmepistol. Se till att plåten blir riktigt varm helst så att det inte går att ta i den med bara fingrarna.
Knacka ut bulorna från olika håll. Värm ofta för att hålla plåten varm och mjuk.

Efter grovriktning. Åtskilliga sprickor i plåten. Saknat material på vissa ställen. Ståltråden längs kanten saknas.
Verktyg för plåtarbete: Hammare med plan och runt yta, slägga som mothåll, värmepistol och hörselskydd.

När jag var nöjd med plåten gick jag över på kanterna.

Ståltråden saknades på vissa ställen och plåten saknades också bitvis. Det hade också blivit sprickor i plåten där den hade vikts.

Jag en tång och skiftnyckel och böjde upp kanten för att frilägga där ståltråden skulle ligga. Skiftnyckel tog jag för att den var enkel att ställa in på rätt tjocklek och sedan gå gram längs plåtkanten och böja upp den.

Jag hittade en passande tjock ståltråd (5 eller 6 mm tror jag) som jag böjde till och kapade. Jag punktade fast den för att den skulle ligga still under arbetet och jobbade från ena ändan till den andra.

Ny ståltråd (5-6 mm) på plats

Sist böjde jag tillbaka skärmkanten.

På en sträcka saknades material för att kunna vika runt. Då svetsade jag fast plåten på tråden. Efter att ha slipat av det med vinkelslipen såg det riktigt bra ut.

Sist la jag i plåtbitar där det saknades. Dom svetsade jag fast.
Sprickorna i plåten fick också lite svets.

Det saknades material för att vika runt så plåten fick svetsas mot ståltråden och slipas ner.

Svetsarna slipades ner så det blev en jämn yta.

Nu var själva plåtarbetet klart.

Färdigt resultat efter plåtarbetet

Eftersom det fortfarande fanns en del ojämnheter i plåten tillät jag mig att spackla lite lagom för att få bort det värsta. Jag spacklade dock bara utsidan inte sidan mot hjulhuset eftersom jag inte tror att spacklet står så bra emot stensprut. Baksidan jämnade jag till lite med putsrondell på vinkelslipen.

Lite spackel för att jämna ut det värsta

Som avslutning målades skärmarna med grundfärg och två lager täckfärg.
Läs mer om målning på sidan om målning.

Färdigt resultat