Tippvagn

Som du nu kanske har märkt så gillar jag att hålla mina saker i gott skick. Renoveringar är en genomgående röd tråd. Det gäller även en tippvagn som jag köpte för några år sedan. Jag behövde en tippvagn och hittade en på Blocket för 5000 kr. I annonsen stod det “ful men funkar”. Nu var den inte så dålig som man kunde tro av texten. Det var lämmarna som var sämst. Resten är en lastbilsbakända som hade ett jämnt lager av ytrost spetsat med lite mossgrönt.

Tippsläpet i skicket det var när jag fick hem det

Lämmarna var plywoodskivor som satt i en ram av U-balk. Det hade gjort att det samlades vatten och fukt i den nedre U-balken som hade fått plywooden att ruttna nedifrån. Eftersom jag tänkte använda vagnen till diverse körningar kändes det angeläget att byta ut träet i lämmarna.

Lämmarna nederkant var inte roliga att titta på

Eftersom U-balkarna som utgör ramen på varje läm var svetsade så gällde det att göra ett snyggt snitt så dom kunde svetsas ihop igen. Balkarna fick göras rena ordentligt inuti, rostskyddsbehandlas och målas. Jag valde att ta spontade brädor eftersom jag tror dom håller bättre än plywood. Jag borrade också dräneringshål i dom nedre U-balkarna.

När lämmarna var klara blev det ett helt annat släp.

Tänk vilken skillnad lite rostborstning och färg kan göra

Men nu lyste det roströda underredet extra mycket. Och som du förstår kunde jag inte låta det vara så. Fram med vinkelslip och roterande stålborste. Lite nervöst var det att jobba under flaket trots att jag hade pallat under ordentligt med stöttor och klossar. Det finns några ställen som inte är ordentligt rengjorda och målade bara för att jag inte ville riskera något i onödan. Släpet går att tippa åt tre håll så det fanns goda förutsättningar att jobba ändå.

Ordentligt uppallat med grova stämpor blev det lättåtkomligt på många ställen
Sidtippning underlättade också. Men även här var det ordentlig pallning som gällde.

Till slut blev släpet som jag ville ha det. Nu behöver jag inte skämmas över att man kan se rakt igenom lämmarna och att underredet är rostrött.
Det enda som saknas nu är att byta ut dom spruckna däcken. Jag har ett par liggande som ska sättas på i stället.

– Jo, just det . Jag höll på att glömma att jag passade på att byta hydraulslangen. Det var en ren säkerhetsåtgärd.

Färdigt resultat

Är det någon som tycker att släpet är i största laget för traktorn?
Ja ibland kan det vara lite stort och tungt men oftast är det precis så stort som jag vill ha det.