Mina traktorer

Jag har tre traktorer som används till olika syften.

Familjebild

MF35 1958

Den första jag köpte är en MF35 från 1958 med en 4-cylindrig 23C-motor. Vid motorrenoveringen för några år sedan försågs den med en topp med glödstift till varje cylinder. Det sitter även ett glödstift i insuget sedan tidigare men det används inte. Traktorn har dubbelkoppling och hitchkrok. Jag har försett den med ett antal extraljus som främst används vid snöplogning.
Den har fått en hel motorrenovering och målats.
På vintern vill den ha motorvärmare och glöd på stiften. Men när den har startat så spinner den som en katt. Den har lugn och jämn gång.

Den har ursprungligen gått i Sörmland och hade registreringsnummer D4891

MF35 1958 med 23C-motor. Dubbelkoppling och hitchkrok

MF35X 1963

Nästa traktor jag köpte är en med lastare. Det finns mycket som blir lättare om man har en lastare tillgänglig.
Det är en MF35X från 1963 med 3-cylindrig Perkins-motor. Den har jodbruksdrag och hasplåt under motorn. Tyvärr har den bara enkelkoppling men det är dubbelkoppling på gång. X’et i modellbeteckningen betyder att den har diffspärr vilket har varit bra några gånger.
Den har glödstift i insuget som normalt bara används vintertid. Jag har ännu inte behövt använda motorvärmare för att starta den.
Motorn går bra men jämfört med 23C-motorn så har den ett hårdare ljud vilket beror på att det är en cylinder mindre.
Jag har även en Bergsjö ryck-och-slit lastare till den. Den monteras lätt av och på med fyra sprintar.
Ännu har jag inte gjort några större renoveringar på den så den är lite av gårdens roadrat. Men det börjar rycka i penselarmen för att göra en uppfräschning av den.

Den har ursprungligen gått i Västmanland innan den hamnade i Dalarna och hade registreringsnummer U9612

MF35X 1963 Enkelkoppling och jordbruksdrag. Bergsjölastare (tillfälligt avmonterad)

Ferguson TEA20 1955

Slutligen har jag en Grålle eller Ferguson TEA20 som dom egentligen heter. Det är en årsmodell 1955 med bensinmotor från Standard motor company. Den är lite ovanlig eftersom den är byggd i Frankrike vilket endast gjordes en kort period varav ca 250 st finns kvar i Sverige.
Den är lite speciell på ett annat sätt också eftersom den har gått 60 år på samma gård innan jag köpte den. Den gården ligger bara några km hemifrån mig. Den har hela tiden gått i Örebro län och hade registreringsnummer T6497.
Den var i ett skitigt skick och hade en framvagn som behövde kärlek när jag köpte den. Så det blev ett vinterprojekt att renovera den. Läs mer om det i tråden om Grållerenovering.
Nu är den i fint skick och används mest för nöjesturer.

Ferguson TEA20 1955 4-cylindrig bensinmotor

mf35 mf35x  fe35 grålle guldkalv