Bukoperation på MF35

Det hela började hösten 2014 när jag på väg till Jädersbruksdagarna i Arboga. Plötsligt började det skramla inifrån traktorkroppen. Ljudet var varvtalsberoende och oberoende av vilken växel som låg i. Efter lite felsökning kom jag fram till att ljudet försvann när jag trampade kopplingen i botten (dubbelkoppling). Då stannar drivningen till hydraulpumpen och hela PTO-axeln. Då antog jag att något hade hänt med hydraulpumpen. Det fick bli bogsering hem.

Jag lyfte på hydraullocket och plockade ut pumpen. Det visade sig att den hade tydliga spår av förslitning och det skramlade lite om den när jag vred på den för hand. OK, då kändes det som att jag hade hittat problemet. En renoveringssats till pumpen fick bli räddningen.

Den misstänkta hydraulpumpen

Passade på att göra rent i bakkroppen också. Det fanns en hel del gegga på botten av tråget. Bytte även hydraulcylindern eftersom jag hade en ny liggande och väntade. Bytte även en läckande packning till PTO-axeln.

Plockade ihop allt och kände mig nöjd med att ha fräscha grejer. Jag startade traktorn men det skramlande ljudet var kvar. Hade jag monterat något fel eller låg felet längre fram?

Försökte lyssna mig fram till var ljudet kom ifrån men det var svårt även med stetoskop.

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=rs2XcqlOYYU[/embedyt]
Så här lät det

Jag insåg att det inte fanns annat alternativ än stor operation eftersom det sannolikt kom från växellådan. Plockade bort hytten och rullade in traktorn i garaget. Började med att plocka bort hydraullocket och tog ur pumpen. Genom att vrida på utgående bottenaxel från växellådan kunde jag snabbt konstatera att ljudet kommer från växellådan. Varför kollade jag inte detta förra gången?

Orsaken till det slamrande ljudet. En metallflisa som kilats fast mellan två kuggar.

Jag plockade bort styrväxeln för att kunna se ner i växellådan. Då ser jag att det är en kugg som gått av till ett av kugghjulen på primärdrevet som driver PTO-axeln. Men det visade sig att det bara var en del av förklaringen. En metallbit hade kilat fast sig mellan två kuggar (se bilden ovan). vid varje varv smällde det då till eftersom det tog emot lite och troligen flyttade hela axeln lite grann radiellt. Eftersom jag hade en komplett växellåda stående så det blev det att byta hela lådan.

För att underlätta byggde jag två vagnar och en ”räls” att köra dom på. Med hjälp av dom blev det lättare att rulla isär traktorn när den plockades i tre delar.

Växellådan lossad från motor och bakkropp redo att lyftas ner.
En räls och en vagn för att kunna skjuta isär traktorn

Eftersom (nästan) hela traktorn var nymålad ville jag passa på att måla utbyteslådan innan den sätts på plats. Någon stans här började arbetet att spåra ur. Nu blev det lite mer än att bara byta växellåda. Så när jag senare fick ihop traktorn i körbart skick hade jag hunnit byta växelspak, måla styrväxel, toppen och vattenpumpen. Dieselfiltren skrapades rena och målades. Tanken tätades eftersom den droppläckte vid främre fästet. Tanken rengjordes också eftersom det visade sig att det fanns sand, granbarr och småsten i den. Undrar hur det har hamnat där?
Insuget putsades upp och grenröret målades. Slutligen fick instrumentpanelen en länge önskad uppfräschning. Ratten var matt och ful men en omgång med sandpapper, färg och klarlack fick den till ett härligt nyskick igen.

Instrumentpanelen fick en ordentlig ansiktslyftning

Under arbetets gång hade jag traktordelar i hela garaget. Frugan stoppade in huvudet och tyckte det var stökigt. Jag tyckte det var mer av organiserat kaos eftersom jag visste var alla delar fanns.

När allt var klart och traktorn stod i ett stycke igen var det dags för efterlängtad uppstart och hyttmontering. 35:an kunde äntligen rulla ut i vårsolens sken efter en vinter på operationsbordet.

Färdigt resultat. Bara hytten saknas.

mf35 mf35x  fe35 grålle guldkalv