Kopplingsbyte MF35

Jag är ingen proffsmek utan bara en glad amatör med lagom begränsade verktygsresurser. Att byta koppling på en traktor brukar man likna vid att man klyver den.

Anledningen till klyvningen var att den hade ett allvarligt fall av engelsk inkontinens i form av en otät packbox. Det visade sig att gummit hade övergått till bakelit och var sprucket på flera ställen. Så när motorn och oljan blev varma så droppade det rikligt ut igenom dräneringshålet i kopplingskåpan.


Traktorn före klyvning

När snöplogningssäsongen var över var det till att backa in på logen och börja jobbet. Det svåraste var att avgöra vad som skulle följa med motorn och vad som skulle bli kvar med hytten.
Jag började med att koppla loss kablage från generator, startmotor och termostart. Jag tog bilder och märkte upp kablarna så att dom skall hamna rätt vid återmontering. För säkerhets skull monterade jag också bort batteriet och dess kablage.

Sedan var det dags att koppla loss länk för gasreglage som går från fördelaren. Resten blir kvar med batterihyllan. Koppla också loss länken till stoppknappen.
Kopplade också loss traktometervajer, givare för tempmätare och röret till oljetrycksmätaren (i båda ändarna).
Hållaren för bränslefilterna skruvas bort. Bränslefilterna hänger kvar på bränsleledningarna. När man delar på traktorn måste man lyfta lite på det bakre filtret för att få det att gå fritt.

Traktorn delad lagom mycket för att komma åt

Efter att ha dunkat huvudet i strålkastarfästena ett antal gånger så monterade jag bort dom också. Det blev mycket lättare att komma åt då och huvudet kändes bättre.

Nu börjar klyvningen närma sig. Styrstag och ”stabiliseringsstagen” för framvagnen måste också bort. Jag tog bort styrstagen i framändan. ”Stabiliseringsstagen” lossade jag genom att ta bort bulten som går genom framaxeln. Det visade sig vara lite pilligt eftersom bultarna hade blivit lite skjuvade av mycket användning och inte helt gärna ville löpa i hålet. Med några svordomar så gick det. Sedan visade det sig att det hade varit enklare att skruva bort dom genom att lossa fotpinnarna vid det bakre fästet. Men å andra sidan fick jag en bra ursäkt att se över dom och bättra på med ny färg. Mer om det senare. Glöm inte att ha en träkil eller liknande att slå in i framvagnen eftersom motorn vill luta sig åt sidan annars.

Nu var det dags att ta fram domkrafter. För säkerhets skull la jag i parkeringsbromsen, kanske onödigt men gjort är gjort. En domkraft under växellådan och pallbock i beredskap. En domkraft på hjul under motorn. Tog en träkloss och gjorde ett litet urtag för att passa mot formen på undersidan av sumpen. Lossa alla skruvar som håller blocket mot transmissionskåpan. Glöm inte de två som håller batterihyllan och dom som håller bakkant på tanken mot batterihyllan. Batterihyllan blir kvar tillsammans med hytten. Startmotorn skall också bort eftersom dess fästskruvar också håller ihop motor och transmission.

Svänghjulet före demontering

Stödlagret byttes. Knackades tillbaka med hjälp av en lagom stor hylsa

Nu kan det vara bra att ha hjälp av en person till. Trampa kopplingen försiktigt i botten och traktorn delar sig tillräckligt mycket för att man skall kunna bända isär resten. Nu behöver man något för att bända isär lite till innan man kan börja rulla motorn framåt. Glöm inte att lyfta lite på bakre bränslefiltret när traktorn delas så att det inte kilas fast. Motorn vilar nu på framhjulen och domkraften. Rulla isär ekipaget tillräckligt mycket för att lätt komma åt koppling och svänghjul. Rulla gärna lite extra så att det blir gott om arbetsutrymme. Glöm inte en pallbock eller träklossar under motor och hytt medan du mekar.
Ja svårare än så var det inte.

Nu var det dags för det egentliga arbetet att byta packboxen. Kopplingen skruvades loss från svänghjulet. Var försiktig när det plockas ner. Lägg delarna tillsammans och i rätt ordning så blir det lättare när det skall monteras ihop.
Svänghjulet lossades och lyftes bort. Var försiktig när det tas bort så att det inte slår hårt i golvet. Det är tungt, speciellt om man inte har skjutit isär motorn och transmissionen ordentligt. Jag kände på svänghjulslagret och konstaterade att det hackade lite, så det blev byte av det också.
Nu var jag framme vid målet. Packboxen, men den var gömd bakom en kåpa som håller den på plats. Satte ett smalt järn i skarven och slog. Efter några slag så delade det sig och där var packboxen klar för byte. Packningen får man passa på att byta samtidigt. Den kan knackas ut från någon tjockare kartongpapper.

Demontering av kåpa för packbox.

Ny packbox till vänster. Gammal uppe i mitten.

Nu var det bara att byta och göra allt baklänges för att få ihop maskineriet. Ett litet tips vid ihopsättningen är att ha tillgång till ett centreringsdon för kopplingen. Jag pratade med en lokal traktormek som lånade ut ett. (Man skall hålla sig väl med sådana generösa personer) Fick även låna en slaktad koppling för kraftaxel. Den användes för att vrida runt växellådan när kopplingen skulle passas in på splinsen på ingående axel.

Centreringsdon behövs vid återmontering

En skiftnyckel och slaktad koppling till kraftaxel så vrider man av kopplingen axeln i rätt läge för splinesen.

Att få ihop motor och transmission krävde två man. Vi rullade ihop delarna. (Se upp med bränslefiltren som tar emot lite vid tvärstaget till hytten.) När det tog emot fixerades delarna med spännband mot varandra (kanske onödigt men så gjorde jag). Sedan tog jag en stor skiftnyckel och kopplingen till kraftuttaget och vred lite. Det blev ett litet hugg när splinsen hoppade i varandra. Sedan fick jag dra ihop halvorna genom att ta två långa skruvar och gänga in i hålen. Nu var det bara resten kvar att sätta på plats.

Jag hoppas att denna beskrivning kan vara till hjälp för den som känner sig osäker inför denna typ av operation. Ja nu har jag klyvit och satt ihop för första gången och blivit en erfarenhet rikare.

Nöjd mekaniker efter lyckad operation

mf35 mf35x  fe35 grålle guldkalv