Målning

Målning eller lackering är ett särskilt kapitel. Jag har valt att hålla mig till penselmålning. En anledning till det är att när jag började hade jag inte tillgång till tryckluft och sprutpistol.
En annan anledning är att jag vill ha mina traktorer i bra bruksskick. Det vill säga att jag ska våga att använda dom utan att behöva vara rädd om lacken. Det ska vara enkelt att ta en pensel och bättringsmåla vid behov.

Alla gjutjärnsytor är tacksamma att penselmåla eftersom de är lite grova i strukturen och om man är lite noggrann kan man få en bra yta på färgen utan stora problem.
Dom vanligaste verktygen jag använder för att skrapa bort färg på gjutjärn är en vanlig Morakniv och stålborste. Kniven behöver inte vara speciellt vass. Eggen tappar snabbt sin skärpa men det gör inget.
Om jag kan komma åt använder jag också roterande stålborste på borrmaskinen eller vinkelslipen.  Vilken jag använder beror på hur lätt det är att komma åt. Vinkelslipen är effektivast.

Motorblocket delvis renskrapat från färg.
En grundstrykning och ett lager täckfärg på väg.
Färdigt resultat efter grundfärg och två lager täckfärg

Plåtytor kräver lite mer noggrannhet men det går bra ändå. För dom riktigt stora plåtytorna har jag en egen teknik för att få en fin yta. Jag penslar på färg på en lagom stor yta. Sedan tar jag en skummgummiroller och rollar över ytan. Rollar man för fort blir det som luftblåsor i färgen och ytan blir lite som apelsinskal. Men om man rollar lite långsammare blir det en bra yta. Man får åtminstone bort penselränderna. När jag målade motorhuven våtslipade jag försiktigt mellan strykningarna för att få bästa resultat.
Jag är nöjd med resultatet och många blir förvånade när jag berättar att den är målad och inte sprutlackad.

Här har jag tagit bort lös färg och mattat ner resterande färg som sitter bra. Övergångarna mellan plåt och färg måste vara mjuk för ett bra resultat.
Färdigt resultat. OBS ingen klarlack använd. Det är blänk från lamporna.

Vid allt målningsarbete är det viktigt med underarbetet.

  1. Se till att få bort gammal lös färg.
  2. Om det finns färg kvar som sitter bra kan man låta den vara kvar men den ska mattas ner för att ny färg ska fästa.
  3. Se till att ytan är ren och fri från damm och fett. Våttorka och avsluta med att torka med thinner eller lacknafta för att få bort oljerester eller fett.
  4. Grundmåla alltid. Grundfärgen täpper till porer i materialet och gör att täckfärgen fäster bättre.
  5. Täckmåla två gånger. Försök inte att få första lagret att vara heltäckande. Det tar bara tid och blir sämre resultat. Andra strykningen täcker över resten.
  6. Var inte för snål med färg på penseln. Det går snabbare och är lättare att arbeta ut om det är gott om färg på penseln. Det får dock inte vara så mycket att det blir rinningar i färgen. Stryk ut överflödet ordentligt.
    Ta mindre färg på penseln vid arbete på små ytor.
  7. Börja med att måla baksidan. Eventuella rinningar genom skruvhål och liknande på framsidan tas bort innan framsidan målas. Blir det rinningar på baksidan gör det inte så mycket.
  8. Vill man undvika rinningar från ena sidan till den andra via hål kan man sätta en bit maskeringstejp på den sidan som inte målas.
Motorhuven grundmålad och våtslipad. Täckfärg har börjat komma på plats.
Färdigt resultat. OBS ingen klarlack här heller.

Det finns faktiskt vissa detaljer som man dock bör sprutmåla. Ett exempel är kylaren. På den går det helt enkelt inte att penselmåla med bra resultat. Jag har kört med sprayburk med bra resultat.
Här är det ännu viktigare att inte ha för bråttom. Det blir lätt rinningar om man sprayar på för mycket på en gång.

Läs även om hur man kan renovera en ratt med hjälp av sandpapper, sprayfärg och klarlack.

För att snabba upp arbetet kan man bygga en enkel torkugn för smådetaljer.
Jag har tagit en stor wellpappkartong och öppnat upp ena sidan som “ugnslucka”. På gaveln har jag tagit upp ett hål och ställt en liten värmefläkt från Jula. Det blir snabbt varmt därinne så det räcker med låg eller mellanvärme på fläkten. Jag vågar inte ta högsta läget eftersom det blir så varmt.
Kartongen ville säcka ihop lite så jag har fått sätta in två masonitskivor vid gavlarna som förstärkning.

Hemmagjord torkugn av en wellpappkartong. Öppning i gaveln för en värmefläkt från Jula.